Babysæl safari til Helgoland med CanonEos

Så kom jeg langt om længe og med et lille uheld igennem mine 1400 billeder fra min babysæl safari til Helgoland med CanonEos.dk. Turen var arrangeret af Ib Trebbien, som jeg tidligere har været på tur med, igennem CanonEos.dk. Turen startede lørdag d. 24 januar fra Århus kl. 4.30 om morgenen, hvor jeg blev samlet op af en af de andre deltager, som jeg kunne få et lift til Husum. I Husum skulle vi med et lille 8 personers fly, som skulle flyve os ca. 70km ud i Vesterhavet til øen Helgoland. Flyveturen tog ca. 30 minutter og efter ankomst efterlod vi bagagen i lufthavnen og smuttede direkte til stranden, da vejret var rigtig godt. Inden turen var vi blevet oplyst at vi nok skulle kunne komme 30 meters afstand af sælerne, men derefter skulle vi også på maven og kravle tættere på. Men allerede 30 minutter efter ankomst, så lagde jeg 2 meter fra en sælunge, så det kunne ikke være bedre. Sælerne var simpelthen vant til mennekser og nogle stillede sig næsten an overfor os fotografer.

Helgoland består af to øen, Helgoland og den mindre ø Düne. Helgoland er hvor byen og hotellerne er, og Düne er badestranden hvor også lufthavnen ligger, så vi sejlede frem og tilbage hver dag. Øen er meget brugt af tyskerne om sommeren, men om vinteren er der ikke så mange, men der er nu meget flot at se på alligevel, så det er bestemt et besøg værd.

Sidst på eftermiddag forlod vi Düne, for at komme til vores hotel, så vi kunne være udhvilet til næste morgens strabasser. Næste morgen valgte jeg sammen med en anden at starte formiddagen med at tage ud til fugle fjeldet, hvor der skulle være Suler og Lomvie. Desværre var vejret ikke så godt, det blæste og hele øen var indhyllet i tåge, faktisk så meget at lufthavnen var lukket og hvis den ikke blev åbnet i løbet af dagen, måtte vi blive en dag længere eller tage en færge. I løbet af en halvanden times tid, begyndte tågen dog at lette og jeg fik taget nogle fuglebilleder. Efter at have været ved fuglefjeldet i et par timer og være blevet godt nedkølet, drog vi igen til Düne for at tage billeder sæler. Det endte dog med at blive billeder af vadefugle, som jeg kom så tæt på 3,5meter på, det er aldrig lykkedes for mig før. Men se alle billederne herunder.

20090124_Helgoland_016.jpg20090124_Helgoland_056.jpg20090124_Helgoland_229.jpg20090124_Helgoland_258.jpg20090125_Helgoland_494.jpg20090125_Helgoland_496.jpg20090125_Helgoland_560.jpg20090125_Helgoland_619.jpg