Sæler på Helgoland

20091211-Saelsafari-til-Helgoland_0094Ligesom sidste år, så valgte jeg i januar at tage en tur til Helgoland og Dune sammen med MyEos og Ib Trebbien, for at få nogle billeder af babysæler. Til forskel fra sidste år, så var turen lagt i starten af januar, istedet i slutningen af januar, i håbet om at vi kunne se flere af de helt hvide babysæler. Det var ikke det enste som var lidt anderledes end sidste år, da vi ikke kunne få de samme flytider, så vi endte med at tage en ekstra overnatning og dermed en ekstra dags fotografering.

Vi ankom med fly til Dune lørdag d. 9 januar om formiddagen, solen var fremme, men det blæste lidt. På trods af det, var det super godt at tage billeder i. Desværre fik vi meddelsen at færgen til den anden ø Helgoland, hvor vi skulle overnatte, ville blive indstille kl. 12 pga. blæsten og ikke sejle mere den dag, så vi havde kun 1,5 times fotografering. Solen var egentlig fremme resten af dagen, så over middag valgte vi at drage mod fugle fjeldet på Helgoland, hvor der sidste år var både Suler og Lomvie, det var dog desværre ikke tilfældet i år, for der var absolut ingen fugle, måske fordi vi var kommet tidligere. Derfor gik turen tilbage til hotellet og afslapning resten af dagen og aftenen. Det er heller ikke det værste sted at slappe af sammen med 5 andre fotografer, for der er nogle gode restauranter og med 6 fotografer samlet, så går snakken hurtigt.

20091211-Saelsafari-til-Helgoland_0151Begge de kommende dage søndag og mandag, dragede vi til Dune kl. 10 til hele dages fotograferinger, da det kun er på Dune at sælerne findes og på denne tur også fuglene. Solen var desværre skærmet af et skydække, så de helt hurtige lukketider var udelukket, men en overskyet himmel kan også bruges som en stor softbox, så der bliver ikke nogle hårde skygger. Det frøs en lille smule og sammen med en god blæst, så krævede det en varm påklædning, specielt når man skal ligge på stranden og tage billeder. Sådan var vejret desværre også den sidste dag om mandagen, kun med en kort solglimt i horisonten kort før solnedgang. Nogle forsøgte sig med brug af flash, for at give lidt ekstra lys på billeder, det gjorde jeg dog ikke, men brugte istedet for en lidt højere ISO.

Generelt er sælerne meget rolig, de voksne bevæger sig væk eller stopper op, hvis man kommer alt for tæt på, men de små babysæler kan til tider finde på, at komme tættere på, min fototaske var på et tidspunkt lidt for spændende for en sælunge. En af dagene, hvor jeg lå på stranden bevægende en sælunge sig tættere og tættere på mig, det endte med at den var ca. 1 meter fra mig, hvor IMG_0298den et kort øjeblik kiggede på mig og derefter bevægede sig ud i vandet. Når jeg tager billeder af sæler ligger eller sætter jeg mig ofte ned på stranden og så ligger jeg egentlig bare og studere sælerne og venter på, at de gør et eller andet, som kan skabe et godt billede, f.eks. åbner bunden eller viser et eller andet udtryk.

Udover at prøve at fange de gode og sjove motiver, har jeg også prøvet at lave nogle lidt anderledes redigeringer, f.eks. hvor billedet er en lille smule overbelyst, hvilket jeg specielt har set Uri Golman taget nogle fede billeder med.

Se alle billederne i galleriet herunder