Safari i Kruger National Park Sydafrika (Vol. 1)

Safari Kruger National Park Sydafrika

Min sommerferie i år gik på en Safari i Kruger National Park Sydafrika. Jeg tilmeldte mig til turen allerede sidste sommer, så der har været noget at se frem til. Turen var arrangeret af en bruger på forummet Photography on the Net, det har han gjort de sidste 4-5 år. Han arrangerede turen så vi selv skulle klare det hele. Altså selv køre bilerne, lave maden og rydde op efter os selv. Det passede mig helt fint, for derved sparede vi også en smule penge. Turen startede onsdag d. 20 juli, hvor jeg tog toget til København og derfra flyet til Johannesburg.

På denne tid af året er det vinter i Sydafrika, så selvom de fleste tænker på Afrika som et varmt land, så var det kun omkring 5 grader om natten, men omkring 20-30 grader om dagen. Så der skal også pakkes lidt varmt tøj også, og ikke kun shorts og t-shirts.

Alle camps vi boede i på turen var indhegnet, og porten åbnede om morgenen kl. 6 og lukkede igen kl. 17.30 de først 10 dage og derefter kl. 18 de sidste 4 dage. Som naturfotograf betyder lyset rigtig meget, vi vil gerne have det bløde og varme lys, som er først og sidst på dagen. Hvis det er overskyet, så er det dog midt på dagen, at det gode lys er, da der er mest lys på det tidspunkt. På grund af dette, så kørte vi alle dage ud af campen kl. 6 om morgen og vendte tilbage ved 10-12 tiden, for igen at køre afsted om eftermiddag fra ca. kl. 14.30. Sådan forløb alle dagene på turen.

Dag 1: Første dag i Afrika. Vi ankommer til Johnannesburg omkring kl. 9 om morgenen og møder de andre i lufthavnen. Vi går til bilerne, som er to Nissan NP3000 Hardbody, se en af bilerne på billede nummer tre hertil højre. Vi kører til vores første overnatningssted Africa Footprint Guest house. Selvom vi er fremme tidlig på dagen, så bliver vi resten af dagen i Johannesburg, for at komme os over flyveturen og få gjort de sidste indkøb.

Dag 2: Vi står tidlig op og pakker vores tingene i bilerne, herefter går det nordpå ca. 600-700km, for at komme til den nordlige dele af Kruger parken. Vores bestemmelses sted er campen Pafuri Rivercamp lige udenfor Kruger parken. Vi skal overnatte i telte placeret på toppen af nogle stolper. Se teltlejren på billede nummer to i højre side. Det var en rigtig fed oplevelse af sove i teltene, da man rigtig kunne høre alle lydene udenfor, det var desværre den eneste gang at vi skulle sove i telt. Inden vi smuttede i seng opdagede jeg en plettet genette, som kun er fremme om natten. Denne bevægede sig roligt rundt om lejren.

Dag 3: Første dag i Kruger Parken. Vi kører ind via Pafuri gate i det nordlige Kruger, planen er herfra at kører ned igennem parken. Den nordlige del af parken, består ofte af en tæt buskads, som gør det svært at se dyrene. Vi så lidt forskellige dyr, impalaer, elefanter og giraffer. En af impalaerne hang død i et træ, sandsynligvis dræbt af en leopard, men leoparden var ikke i syne. Vores destination for dagen er Shingwedzi, som ligger ca. 130km fra den nordlige grænse. Her ska vi have to overnatninger.

Dag 4: Dette var den første dag, hvor vi kørte ud i parken kl. 6. Det er en helt speciel følelse at køre ude i naturen og opleve dyrene vågne op. Morgen køreturen gik nordpå ad nogle af de små veje, som vi ikke var forbi dagen før. På vejen tilbage til campen, stødte vi på et par han-elefanter, som var oppe at slåes. Det varede dog kort, men jeg fik et par billeder af dem, blandt andet billede nummer 4 i højre side. Inden vi nåede helt hjem, kom vi forbi den flotte Saddelnæb stork, som stod ved en udtørret flod.

Dag 5: Efter sidste overnatning i Shingwedzi skal vi videre til campen Letaba ca. 120km længere sydpå. Ved Letaba skulle der blandt andet være gode muligheder for at se løver. I Letaba skulle vi have tre overnatninger. Ved eftermiddags kørslen kører vi til en udkigpost med gode muligheder for flodhest, og det gav pote, der var flere flodheste og unger, som legede i vandet.

Dag 6: Dagen startede med lidt solskin, men skiftede hurtigt til overskyet vejr, så bliver det lidt surt at køre rundt. Heldigvis spottede en i bil pludselig noget plettet i vejkanten, så vi kørte tilbage for at se hvad det var. Det viste sig at være en hyæne og lidt senere kom der endnu en ung hyæne, sikkert dens unge. Tilbage i campen var der ikke den store stemning for at tage en lang eftermiddags tur, når lyset nu ikke var bedre, så vi blev i campen. Men der var også være masser af spændende ting at se i campen, f.eks. flotte fugle og aber som legede. Vi sluttede dagen af med nattekørsel kl. 21 om aftenen.

Dag 7: Sidste dag i Letaba. Endelig en morgenkørsel med held, en flok bøfler hvor en stor han stillede sig lige i morgenlyset, helt perfekt. Lidt senere spotter den anden bil løver ved en udtørret flod. En mor og to unger. Afstanden var godt nok lidt stor, men det var mine første løvebilleder. Om eftermiddagen kører begge biler sammen. En halv time før porten lukker beslutter den anden bil, at køre til campen. Bilen jeg sidder i beslutter vi os for at udnytte tid, så vi vil køre lidt rundt. Det giver pote, for lige efter kører en bil forbi og fortæller at længere fremme af vejen, ligger en hyæne mor med to små unger i vejkanten. Det viser sig at være hyænen fra dagen før, som også har to helt små unger. Det bliver mine bedste hyæne billeder på turen.

Fotoudstyr: Jeg havde ca. 16kg fotoudstyr med i min fotorygsæk, og derudover nogle småting i min kuffert. Allerede i oktober 2010 købte jeg en Canon 500mm, som det var planen jeg skulle have med til Afrika, og det havde jeg selvfølgelig, selvom den vejer små 3,7kg. Jeg havde også i marts måned købte et ekstra kamera, en Canon 5D mk2, for at undgå at skulle skifte objektiv hele tiden. Derudover havde jeg følgende objektiver med, Canon 70-200mm, Canon 24-70, Canon 16-35mm, Canon 50mm, Canon 85mm og Canon 100mm makro. Det var dog mest 500mm, 70-200, 24-70mm og 16-35mm som jeg brugte. 500mm’eren var til tider lidt lang, men ofte løste jeg det ved at skifte over til 5D mk2’eren, som er fullframe.

Kortet herunder viser den nordlige del af Kruger Park, med de tre camps markeret med røde prikker.