Salg af iPhone billede til Ekstra Bladet


Galleri DraupnerIdag prøvede jeg noget, som jeg ikke har prøvet tidligere, selvom jeg efterhånden har solgt en del billeder. Jeg solgte to billeder af en ildebrand som opstod tæt på mit arbejde til Ekstra Bladet. Branden startede i galleri Draupner i Skanderborg, hvor Kurt Westergaard har haft udstillet nogle af sine tegninger. Der har tidligere været en bombetrussel, hvor vi også snakkede om at sende billeder ind, men det blev ved snakken. Altså indtil idag.

Jeg sendte egentlig bare billederne til deres mail, hvor de modtager tip. Kort efter fik jeg en opringning fra EB, at de godt ville købe et af billederne. Og så spurgte de til om jeg kunne tage yderligere et billede, hvor man kunne se lidt mere på. Så jeg lovede at tage et billede ude fra vejen, hvor man kunne se brandbilerne på. Derudover var aftalen at jeg ikke måtte sende billederne til andre medier. Derefter fik jeg også et opkald af en journalist for at fortælle hvad der skete.

Som I måske kan se, så er det ikke det mest fantastiske billede, men det er også taget med min Apple iPhone 4S. Men EB kunne godt bruge det på forsiden som en Breaking News, indtil de havde bedre billede materiale. Billedet var på forsiden et par timer indtil de havde et video interview med galleri ejeren. Jeg sendte flere uredigerede billeder, og EB udvalgte selv et og beskar det en smule.

Men jeg fik en fornuftig betaling, og det var egentlig min tanke med dette indlæg. At hvis I oplever noget, som måske kunne have medierne interesse, så prøv at send det til dem, men husk også at få betaling for det. Der er ingen grund til, at medierne skal have nyheder og billeder gratis.


7 svar til “Salg af iPhone billede til Ekstra Bladet”

  1. Det er faktisk et meget relevant indlæg det her. The Chicago Sun-Time har fornyligt fyret alle deres fotografer, for at erstatte dem med iPhones/mobil billeder.

    Tanken er lidt, at folk er hurtigere med breakingnews, end alle fotografer til sammen, hvorfor? Jo, folk er jo på stedet nå det sker, aviserne/fotografer skal først informeres, og så sendes ud, allerede her er nyheden “gammel”. Samtidigt har nyheder så kort levetid i vores “Breaking news” verden, at det ikke altid giver mening at sende fotografer ud til en nyhed.

    At nogle fotografer, så har en mobil i lommen, og er på stedet, er så til avisernes held 😉

    http://www.forbes.com/sites/timworstall/2013/06/03/this-might-not-work-chicago-sun-times-fires-all-its-photographers-to-replace-them-with-iphones/

    • Ja, det er bestemt relevant. Også bare med den hensigt at folk får penge for deres billeder, hvis de har nogle billeder som har mediernes interesse.

      Som jeg også skriver, så er det ikke første gang at der sker noget omkring det galleri, som har mediernes interesse. Så måske jeg skal tage at have et lille fotokit stående på kontoret.

      Jeg syntes dog det er synd at Chicago Sun-Time har fyret deres fotografer, for at få journalisterne til at tage iPhone billeder. For hvis en god fotograf er på det ret sted, så giver det væsentlig bedre billeder 🙂

  2. Godt gået 🙂

    Hvordan foregår prisforhandlingen i sådan en situation? Spørger han hvad du vil have for sådan et billede? Eller kommer han bare med en pris og så er det bare take-it-or-leave-it? 🙂

    • Mange tak Jacob. Da de ringede til mig, tilbød de selv en pris for et billede, men de ville godt hvis jeg kunne sende et billede med lidt mere på. Og det ville de give lidt mere for, men jeg sagde at jeg ville have lidt mere for det, og det accepterede de 🙂

Discover more from Allan Høgholm

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading